-->

Dont Give Up - Gagal? Tetapi Nak Berjaya Motivasi Kejayaan Berusahalah Dari Sekarang


Sembang Kejayaan - Dalam kita sedang berusaha keras untuk menuju kejayaan, mesti ada kegagalan atau kesilapan yang pernah kita lakukan. Kegagalan bukannya penghalang buat kita untuk terus berhenti dan melupakan segala impian. Sebenarnya, tidak! Gagal bukanlah pengakhiran

Gagal ni ada macam-macam jenis. Ada yang gagal dalam mengejar cita-cita, ada di antara kita gagal dalam pekerjaan, ada yang gagal dalam pelajaran.

Selalu sangat kita hukum diri kita atas setiap kegagalan sampaikan kita lupa...seseorang itu hanya boleh gagal apabila dia cuba. Kalau dia tak cuba, tiada istilah gagal.

Apa yang nak disampaikan di sini adalah gagal macam mana sekali pun "Kita dah cuba" walaupun bukan yang terbaik. Tetapi kita dah cuba

Jadi, berhentilah dari menghukum diri kita atas setiap kegagalan dan mula "berterima kasih" sebab kita dah "cuba". Mungkin belum yang terbaik, tetapi kita dah cuba.


gagal bukan akhir segalanya


Nak berjaya bukan suatu perkara yang mudah. Ianya memerlukan usaha dan sedikit masa.

Cuba ingat ini dan cuba fahamkan


Bangun tidur...terus jadi pandai
Bangun tidur...terus jadi kaya
Bangun tidur...terus berjaya


That's impossible. Mustahil. Dalam hidup ini, semuanya perlukan usaha, semuanya perlukan masa. Sewaktu kita bayi dulu, kita tidak pandai merangkak. Sampai satu peringkat kita cuba untuk merangkak dan sampai lagi satu peringkat, kita belajar untuk berjalan sehingga kita boleh berlari.

Apa yang nak di jelaskan di sini adalah tidak ada dalam kehidupan ini yang mudah, semuanya memerlukan komitmen. Semuanya memerlukan masa. Dan memang kita akan gagal untuk buat apa yang kita nak buat hari ini.

Tolong faham dan ingat ini, kita boleh cuba dan cuba lagi dan lagi..

Nak berjaya ni, dia punya keperitan tu banyak. Pengorbanan yang nak diberi, sebab kita nak dapat benda yang kita tak pernah dapat. Mestilah kita kena buat benda yang kita tak pernah buat.

Kalau tak, kita tidak akan berada di level lain. Nak menuju kejayaan bukannya mudah. Dan kita kena lalui setiap peringkat. Semakin tinggi peringkat, semakin tinggi tahap kesusahannya dan kita kena lepasi semua peringkat tersebut untuk menuju kejayaan. Bila sampai ke suatu tahap, kita akan menghadapi tekanan. Dan pada ketika itu, kita akan berada pada tempat yang sangat memberi tekanan.

Dont Give Up - Gagal? Tetapi Nak Berjaya Motivasi Kejayaan Berusahalah Dari Sekarang


Ada orang bila tekanan dia buat apa? Dia stop dan balik ke asal dia. Tetapi, orang yang berjaya, dia duduk dalam tekanan itu dan cuba sampai dia boleh mengatasi tekanan itu. Itu bezanya orang yang berjaya dan tidak.

Cuba kita lihat kisah arnab dan kura-kura. Apa yang kita boleh ambil pengajaran dari kisah tersebut? Kisah arnab dan kura-kura, semua orang tahu yang mereka pernah berlumba.

Tetapi yang menangnya siapa? Yang menangnya kura-kura. Walaupun kita tahu kura-kura itu slow dan mustahil untuk dia menang, tetapi dia tetap menang. Sebab apa?

Bukan sebab dia laju. Bukan sebab dia main tipu. Tetapi, sebab dia tidak pernah berhenti untuk mencuba. Walaupun dia sedar diri dia perlahan, tetapi dia telah membuktikan yang dia mampu buat apa yang orang lain cakap dia tak mampu buat.

Point di sini adalah, ianya sama juga seperti kehidupan kita. Kadang-kadang kita selalu nampak banyak orang lagi berjaya daripada kita. Banyak lagi orang yang lebih hebat daripada kita, tetapi Kita? Berhenti berfikir sebegitu. Sebab apa?

Dalam hidup ini, untuk kejar sesebuah kejayaan, kita perlu berusaha keras. Kejayaan tidak datang bergolek. Ingat itu. Jangan sekali gagal terus rasa give up dan berhenti di separuh jalan.

Nak berjaya? 

Kita perlu tetapkan matlamat kita dengan jelas dan jangan mudah berputus asa bila menemui kegagalan dan jangan mudah mengalah, biarpun kita nampak seakan-akan atau pasti kalah. Dan jangan sesekali kita persia-siakan peluang yang kita ada. Berusahalah bersungguh-sungguh. Nak berjaya, amat penting sekali adalah konsisten atau istiqamah setiap apa yang kita lakukan. Jangan lakukan sesuatu itu hanya di separuh jalan. Bahkan kita perlu lakukan sampai kita dapat hasilnya. Usaha tangga kejayaan



0 Response to "Dont Give Up - Gagal? Tetapi Nak Berjaya Motivasi Kejayaan Berusahalah Dari Sekarang"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel