-->

Ubat Hati Yang Tengah Bersedih - Kuatkan Diri Untuk Kembali Berdiri

Dalam kehidupan kita, pasti kita akan menghadapi kesedihan. Tipu lah kalau ada orang cakap yang dia tidak pernah rasa sedih sepanjang hidupnya. Tak kira siapapun kita, mesti pernah rasa sedih, hatta baginda Nabi S.A.W. Kekasih Allah, manusia yang paling Allah cinta. Allah juga uji baginda dengan kesedihan. Apatah lagi kita yang manusia biasa. Jadi, tak ada masalah untuk kita bersedih.

Tak mengapa untuk bersedih. Tak mengapa! Sebab itu lumrah manusia. Bersedihlah untuk seketika. Tak mengapa! Lepaskan segala yang dipendam. Namun dalam kesedihan itu, tanam lah pengharapan kepada Allah. Moga hati kita kembali tenang dan tenteram. Ingat! Allah sentiasa sayangkan kita.

Setiap perasaan yang Allah beri dalam hati kita, semuanya bersebab. Allah beri kesedihan untuk kita muhasabah. Allah beri perasaan marah untuk kita bersabar. Allah beri perasaan kecewa untuk kita kembali berharap kepada Allah.

Ubat Hati Yang Tengah Bersedih - Kuatkan Diri Untuk Kembali Berdiri

Setiap kali kita rasa sedih, kecewa, hampa dengan kehidupan dan takdir hidup kita. Dan disaat itu tak
ada orang yang bersama kita dan tiada seorang yang mampu menenangkan kita. Ingat, Allah sentiasa bersama dengan kita.

Baca Juga: Saya Tengah Bersedih, Apa Yang Perlu Saya Buat?

Andai kita sedih, andai kita kecewa dengan apa yang Allah lakukan pada diri kita. Allah ambil sesuatu yang berharga dalam hidup kita. Allah ambil orang yang kita cinta, orang yang kita sayang dalam hidup kita..Yakin dan percayalah! Allah akan menggantikan kesedihan itu dengan kegembiraan di syurga Allah dengan syarat kita terus bersabar.

Tapi nak bersabar tu memang susah. Sakit..pedih dan apa cara sekalipun kita tetap kena hadapi situasi macam tu sama ada dengan kesedihan, kekecewaan, kesengsaraan sebab semua itu bukan pilihan kita. Kerana perasaan sedih dan bahagia itu adalah dari Allah S.W.T. tetapi bersabar itu adalah pilihan kita.

Jadi, pilihlah untuk bersabar, walaupun sakit, paksa juga diri untuk bersabar kerana orang yang bersabar tempatnya di syurga.

Saat kita sedih, ingat! Allah sentiasa bersama dengan kita. Allah tidak pernah meninggalkan kita. Sebab itu kita kena rasa syukur, redha dengan kehidupan yang Allah berikan kepada kita. Kerana tidak ada satu kententuan Allah yang Allah jadikan dalam kehidupan kita melainkan untuk kebaikan kita.

Baca Juga: Bahagia? Bahagia Itu Pilihan Diri Sendiri

Jadi bila kita sedih, kita down, atau mungkin ujian yang kita hadapi terlalu berat sehingga mendatangkan kesedihan, jangan bersedih terlalu lama. Muhasabah dan kuatkan diri untuk kembali berdiri. Sabar ketika mana dilanda ujian kekecewaan, ujian kesedihan, dan ujian kehampaan.

Terima kasih, Semoga bermanfaat untuk semua.

4 Responses to "Ubat Hati Yang Tengah Bersedih - Kuatkan Diri Untuk Kembali Berdiri"

  1. Kalau saya tengah sedih, saya akan ingat nikmat yang Allah beri.
    Atau sibukkan diri.

    ReplyDelete
  2. NA: Setuju, sentiasa bersyukur dengan apa yang Allah beri kpd kita :)

    ReplyDelete
  3. SA kalau sedih, selain mengadu dengan allah..SA lebih suka bawak diri travel dan semestinya lokasi adalah laut atau pulau2

    ReplyDelete
  4. Gembira, sedih, suka dan duka adalah perjalanan hidup yang perlu kita tempuh

    ReplyDelete

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel