-->

Kenapa Perlu Cemburu Atau Iri Hati Pada Orang Lain?

Setiap manusia, Allah susunkan jalan cerita kehidupan yang berbeza-beza. Rezeki yang berbeza. Ujian yang berbeza. Kesusahan yang berbeza. Tapi, walau apa pun yang berlaku tidak ada satu pun untuk keburukan kita. Semuanya untuk kebaikan kita.

Husnudzon dengan Allah. Dia yang urus hidup kita, maka dia tahu apa yang terbaik buat kita. Jadi tak perlu risau. Kalau ada orang kecewakan kita. Allah sudah rancangkan sesuatu untuk kita.

Kenapa Perlu Cemburu Atau Iri Hati Pada Orang Lain?

Kalau ada orang buat jahat pada kita pasti ada balasan untuknya. Kalau kita ditinggalkan seseorang yang kita suka, seseorang yang kita sayang pasti Allah akan gantikan seseorang yang lebih baik untuk kita.

Jangan cemburu atau iri hati apabila melihat kehidupan orang lain. Jangan pernah membanding-bandingkan kehidupan kita dengan orang lain. Jangan dengki dengan rezeki orang lain. Jangan dengki dengan kebahagiaan orang lain.

Baca Juga: Apa Yang Perlu Dilakukan Bila Ada Perasaan Cemburu Atau Iri Hati Pada Orang Lain?

Hidup kita ini Allah dah urus. Jadi, kita tak perlu risau dan kita tak perlu nak iri hati dengan kehidupan orang lain. Kenapa kita nak cemburu? Sedangkan Allah dah susun baik untuk kehidupan kita. Allah is the best planner.

InsyaAllah rezeki kita akan sampai. Masa kita akan sampai. Tapi buat sama ini, syukur dan redha. Bersyukurlah, kita masih diberi peluang untuk hidup hari ini, untuk kita perbaiki kehidupan lebih baik. Jangan kita sibuk melihat kehidupan orang lain sehingga kita lupa apa yang kita ada dalam kehidupan kita.

Jangan Dengki Dengan Rezeki Orang Lain

Ingat, kita ini kadang tak bahagia sebab kita terlalu bandingkan kehidupan kita dengan orang lain. Berhenti buat macam tu. Tengok sekeliling apa yang kita ada. Dan dari situ mula lah untuk bersyukur. InsyaAllah kita akan temukan kebahagiaan. Bahagia itu bila kita sentiasa rasa cukup dan berhenti merungut dan mengeluh.

Baca Juga: Ingin Hidup Tenang Dan Bahagia, Amalkan Tips Ini

Jadi, setiap orang ada rezeki masing-masing dan ujian yang berbeza-beza. Jangan iri hati atau cemburu dengan kehidupan orang lain. Lihat apa yang kita ada, jangan lihat apa yang kita tiada. Cukup kita bersyukur dengan apa yang kita miliki. InsyaAllah dengan rasa syukur hati kita akan lebih tenang dan bahagia.

Terima kasih. Semoga bermanfaat untuk semua.

6 Responses to "Kenapa Perlu Cemburu Atau Iri Hati Pada Orang Lain?"

  1. Ya tengok apa kita ada. Kalau sedih orang tak endahkan kita, kita boleh mengadu pada Allah.

    ReplyDelete
  2. Boleh cemburu dan iri hati yang sihat.
    Sebagai peransang dan dorongan untuk berjaya.

    ReplyDelete
  3. Syukur dengan kepekaan pemerintah dengan kesusahan rakyat.

    ReplyDelete
  4. Setiap apa yang berlaku mesti ada hikmah. kalau kita bergantung pada manusia, yang kita dapat iri hati. bergantung pada Allah, insyaAllah hati lebih senang.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum, terima kasih untuk peringatan ini. Betul tu, rezeki tak salah alamat. Setiap org yang dtg dalam hidup kita punya cerita tersendiri dan pasti meninggalkan pengajaran utk kita. Hikmah Allah untuk semua. Happy bloging!

    ReplyDelete
  6. Terima kasih atas perkongsian.. byak kata-kata motivasi di blog ini.. suka sy baca .. menaikkan motivasi dan byak reflect kpd diri sendiri.. semoga terus diberikan ilham utk menulis yg baik2.. keep it up..

    ReplyDelete

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel