-->

Saya Tengah Sedih, Apa Yang Perlu Saya Buat?


Sembang Kejayaan - Dalam kehidupan ini, ada hari kita rasa bahagia je sepanjang hari, kita senyum, gelak ketawa tapi adakala kita rasa sedih dan kecewa sangat-sangat, sehinggalah menitiskan air mata.

Tipulah kalau ada orang cakap yang dia tak pernah rasa sedih seumur hidupnya. Perasaan sedih dan kecewa, semua orang pernah mengalaminya kerana ianya sudah menjadi kebiasaan bagi kita semua.

Bila terasa bahagia sikit, sekejap saja kebahagiaan itu hilang kemudian diganti pula dengan rasa sedih. Luka sebelum ini pun belum sembuh, hari ini ditambah baru. Esok siapa yang tahu Allah nak beri kesembuhan berpanjangan? Perancangan Allah itu indah. Allah dah susun cantik-cantik perjalanan hidup kita.


Saya Tengah Sedih, Apa Yang Perlu Saya Buat?


Disebabkan kesedihan, air yang manis akan terasa pahit. Makanan yang lazat terasa hambar. Biasalah, hidup tidak selalunya indah. Langit pun tidak selalunya cerah. Sesekali kita diuji dengan rasa sedih dan kecewa.

Bahagia itu ada dimana-mana. Dan duka juga ada dimana-mana. Bila namanya manusia, ujian itu pasti sentiasa ada.

Bersabarlah, itu sudah menjadi lumrah kehidupan. Kita boleh bersedih, menangis tetapi jangan sampai berlarut-larut ya. Nanti hari-hari berikutnya terasa tidak bahagia.

Kalau sedih, tak mengapa. Kadang-kadang ada masa kita perlu bersedih. Kalau nak menangis, menangis lah..andai itu yang terbaik, andai itu buat hati menjadi tenang. Tapi, jangan terlalu lama dan jangan lupa untuk bangkit. Usaha untuk merawat hati yang terluka. Usaha untuk move on dari kesedihan itu.

Ada masa kita perlu bangkit dan merasai bahagia. Setiap tangisan setiap kesedihan, Allah akan ganti dengan kebahagiaan.

Wahai hati, tolong jangan bersedih lagi. Tolong kuat untuk hadapi hari-hari yang akan datang. Kesedihan yang dilalui hari ini hanyalah sementara, kelak pelangi akan muncul dan mendung hujan berarak pergi. Tolong jangan bersedih lagi semuanya akan baik-baik saja.

Simpanlah cerita sedihmu dalam doa. Biarlah Allah yang mengubahnya menjadi bahagia. Allah tahu perit hatimu. Allah mendengar doa dan tangismu bukan tidak memperdulikan. Tapi, Dia sedang merancang yang terbaik buatmu.

Saat diuji akan terasa malapnya hati ini umpama guruh berdentum, kilat sabung-menyabung. Hujan yang turun pula umpama aliran air mata yang membasahi pipi. Namun, saat sang pelangi muncul menandakan berakhirnya keperitan yang dialami.

Jangan bersedih lagi. Bersabarlah! Segala takdir terimalah dengan hati yang terbuka walaupun terseksa. Percayalah, ada hikmahnya

Bersabarlah, jangan bersedih lagi wahai hatiku. Setiap kesedihan dan kepahitan yang dialami sekarang ini akan diganti dengan kemanisan. Pengakhirannya pasti indah..


0 Response to "Saya Tengah Sedih, Apa Yang Perlu Saya Buat?"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel