-->

Cara Menghargai Dan Menyayangi Diri Sendiri 'Love Yourself'

Sembang Kejayaan - Anda pernah tak terjadi situasi macam ini dalam hidup anda. Anda dah buat macam-macam tetapi tiada siapa yang menghargai anda. Anda rasa penat sangat-sangat, sudah lakukan itu ini, tapi tiada seorang pun yang hargai. Pernah tak rasa macam tu?

Kadang-kadang kita sibuk nak menghargai orang lain, buat itu ini demi membahagiakan orang lain sampaikan kita terlupa untuk menghargai diri kita sendiri. Sebenarnya, kita boleh nak sibukkan diri dengan kerja dari pagi sampai malam, kita boleh nak tolong orang lain dan kita boleh nak berbual & berkomunikasi dalam kehidupan seharian kita. Tetapi ingat, kita jangan lupa diri kita. Sebabnya, tiada orang lain yang akan tolong diri kita melainkan diri kita sendiri.

Walau sibuk macam mana sekalipun, kita jangan lupa tentang diri kita dan sayang diri kita macam mana kita sayang ibu bapa kita dan orang-orang yang berada disekeliling kita. Jadi hargailah diri kita.

Tips Menghargai Dan Menyayangi Diri Sendiri 'Love Yourself'


1. Sediakan Masa


Sediakan masa untuk diri sendiri. Pilih satu hari atau setengah hari untuk kita fokus tentang diri kita dan buat apa saja yang kita suka pada masa tersebut. Contohnya keluar shopping ke, tengok wayang ke, belanja diri makan-makan di cafe dan sebagainya asalkan diri kita terasa dihargai. Kalau tiada orang nak hargai, siapa lagi nak hargai diri kita melainkan diri kita sendiri. Jadi inilah masanya kita nak hiburkan diri kita sendiri.


2. Beri Reward Pada Diri


Bila anda dapat sesuatu kejayaan, contohnya apa yang anda usahakan selama ini sudah berjaya dan berhasil ataupun penat bekerja dari pagi sampai malam sampaikan tiada masa untuk diri sendiri. Jadi kita perlu beri reward kepada diri sendiri atas kejayaan kita. Itu tanda kita hargai diri kita. Jadi kita perlu ucapkan "Terima kasih" dan beri reward atas usaha dan rasa penat kita selama ini. Sebagai tanda hargai diri kita beri reward makan Mcd ke, tengok wayang ke, pergi bercuti ke asalkan kita rasa satu kepuasan yang paling bermakna dalam hidup kita.

[Dah Baca?]  5 Cara bahagiakan diri sendiri bila tengah tiada 'mood'


3. Bersyukur


Banyakkan bersyukur. Jangan kita bandingkan kita dengan orang lain. Inilah sifat dari seseorang yang tidak mencintai dirinya. Suka fikir tentang kekurangan diri dan suka membandingkan dirinya dengan orang lain. Kita perlu tahu tiada manusia yang sempurna. Setiap orang ada kelemahan dan kelebihan masing-masing. Jadi kalau kita nak menghargai dan menyayangi diri, kita harus bersyukur dengan segala yang Tuhan berikan kepada kita. Bila kita bersyukur hidup kita akan lebih bahagia dari sebelumnya.

[Dah Baca?]  Cara untuk bahagia? Bahagia itu pilihan diri sendiri

Kesimpulannya, kita perlu sayang diri kita macam mana kita sayang orang lain. Diri kita juga perlukan kasih sayang. Jadi love yourself

0 Response to "Cara Menghargai Dan Menyayangi Diri Sendiri 'Love Yourself'"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel