-->

5 Cara Bahagiakan Diri Sendiri Bila Tengah Tiada "Mood"

Sembang Kejayaan - Perasaan di dalam hati bagi setiap orang boleh berubah-ubah setiap hari disebabkan oleh beberapa faktor. Kalau semalam boleh gembira, hari ini dan esoknya belum tentu boleh gembira seperti semalam kerana mood seseorang boleh berubah-ubah. Sekejap happy, sekejap sedih.

Jadi Anda pernah tak rasa situasi di mana Anda tiada mood. Bila tengah tiada mood memang susah nak buat kerja. Nak buat apa-apa pun jadi tak semangat. Muka pun jadi masam sepanjang hari, susah nak senyum. Pernah tak terjadi dalam hidup Anda? Puas mencari penyelesaian untuk masalah ini.

Setiap orang ada caranya sendiri untuk atasi masalah ini. Jadi di sini nak berkongsi sedikit cara untuk mengatasi masalah tiada mood dan kembali happy. Mungkin dengan tips ini dapat membantu Anda mengatasi masalah tiada mood ataupun tengah bad mood.

Cara Bahagiakan Diri Sendiri Ketika Sedih, Down



1. Menonton Video Lawak/Lucu


Bila mood Anda tidak berapa baik pada hari tertentu, muka masam sepanjang hari. Cubalah tips ini dengan menonton movie, video atau apa sahaja yang boleh buat Anda ketawa. Saya sendiri sudah cuba cara ini memang berkesan. Bila saya tengah tiada mood ataupun tengah bad mood  pasti akan menonton video lawak yang boleh buat saya terhibur. Dan secara automatik mood itu datang sedikit demi sedikit. Jadi cubalah tips ini mungkin ianya berkesan untuk Anda.


2. Selalu Dekat Dengan Orang Positif


Tips yang kedua yang boleh saya katakan adalah Selalu dekatkan diri dengan orang-orang yang positif. Sebab apabila kita dekat dengan mereka ini, terasa aura positifnya datang dekat kita. Ianya ibarat seperti semburan pewangi, apabila kita memakainya semua akan dapat merasa keharumannya. Kita dari tak happy, tiada mood, tapi bila dekat dengan orang positif, kita juga turut happy, terus ada mood. Itulah kelebihan orang yang positif. Ada satu aura yang boleh membuatkan kita juga turut positif dan gembira seperti dia.

[Baca Juga]  Cara nak kekalkan fikiran positif setiap hari


3. Lakukan Sesuatu Yang Disukai


Anda juga boleh atasi masalah tiada mood ini dengan melakukan sesuatu yang Anda minat. Kalau hobi Anda suka makan, jadi belanja diri Anda makan makanan kegemaran Anda. Kalau Anda suka membeli belah, pergi membeli belah. Buat sesuatu yang Anda suka dan bermanfaat. Apabila kita buat sesuatu benda yang kita suka, secara tidak langsung akan membuatkan mood kita kembali ceria pada hari itu.


4. Dengar Muzik


Dengar lagu juga boleh ubah perasaan Anda yang tengah tiada mood  itu kepada mood ceria. Dengarlah lagu-lagu kegemaran Anda ataupun lagu yang sesuai dengan mood Anda yang boleh naikkan semula semangat Anda. Bila kita dengar lagu ianya mampu membuatkan kita melupakan kesedihan yang dialami dan masalah yang dihadapi.


5. Jangan Duduk Bersendirian


Bila tengah tiada mood ataupun mood dalam keadaan tidak baik (bad mood), jangan duduk bersendirian dan menjauhkan diri dari orang lain. Sebab nanti otak kita akan sentiasa berfikiran negatif yang membuatkan kita makin murung, sedih atau apa sahaja perasaan negatif. Sebaiknya kita perlu bergaul dengan orang lain, gelak ketawa bersama mereka ianya dapat menceriakan hari kita.

Jadi bagi Anda yang tengah tiada mood, boleh la cuba lakukan tips ini. Mungkin dengan tips ini dapat kembalikan mood Anda. Jika Anda minat dengan tips-tips dalam post ini, boleh baca lagi artikel berkaitan tips berguna di Sembang Kejayaan


0 Response to "5 Cara Bahagiakan Diri Sendiri Bila Tengah Tiada "Mood""

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel