-->

Bagaimana Nak Urus Masa Dengan Betul? Banyak Kerja Perlu Buat! Baca Tips Ni!

Sembang Kejayaan - Ada ke orang yang buat banyak kerja dalam sehari. Macam mana korang bahagikan masa ehh? Sebenarnya memang ramai yang buat banyak kerja dalam sehari. Pagi pergi kerja, balik kerja sambung uruskan bisnes pula, buat part time lagi dan macam-macam kerja lagi. Kalau pelajar lagi sibuk. Perlu buat assignment lagi, study group dan kadang-kadang masa tidak terurus dengan baik.

Jadi bagaimana mereka boleh buat semua kerja-kerja mereka dalam satu-satu masa. Haa bagi korang yang tertanya-tanya tu bagaimana mereka uruskan masa mereka. Jadi penulis nak berkongsi sedikit tips pengurusan masa dengan betul. Bagi korang yang buat banyak kerja tu, hari-hari sibuk dan kadang-kadang tu tiada masa untuk diri sendiri, korang boleh cuba tips ini:

Tips Pengurusan Masa Dengan Betul


1. Sediakan Jadual


Bila kita ada jadual, sebenarnya ianya lagi senang untuk kita atur masa kita. Sebabnya kita sudah tahu hari ini kita akan buat apa, masa sekian-sekian nak buat apa. Kita dah tahu apa yang kita perlu buat. Korang tulis saja apa kerja korang perlu buat dan bila masanya dalam buku log ataupun tulis dalam note di handphone. Contohnya, hari ini korang ada urusan pukul berapa, study group pukul berapa. Kalau nak lagi mudah korang tulis saja aktiviti korang dekat kalender phone dan jangan lupa pasang reminder. Sebab nanti dia akan ingatkan korang kerja apa yang korang perlu buat. Jadi dari situ masa kita akan terurus dengan lebih mudah. Jadual ini sebenarnya untuk guideline sahaja untuk kita lebih berdisiplin terhadap masa.


2. Fokus Pada Satu Perkara


Bila kita buat kerja, kita perlu fokus pada satu kerja dalam satu masa. Contohnya, kalau masa study korang mengambil masa selama 3 jam, maknanya korang perlu study selama 3 jam. Tapi bukan 3 jam tanpa henti, nanti boleh stress pula belajar. Boleh berhenti sekejap minum air ataupun ambil udara luar sekejap dan lepas itu sambung semula. Kalau kita fokus banyak kerja dalam satu masa, kita tidak sempat nak siapkan semua kerja kita dalam satu masa. Itu nak buat, ini nak buat seperti tidak terurus dengan baik. Jadi kerja yang sepatutnya siap dalam masa-masa tertentu, terpaksa tertangguh.

[Baca Juga]  6 Tips hilangkan stress belajar dengan berkesan


3. Buat Jadual Masa


Kita juga perlu set tempoh dalam selesaikan tugas dengan teratur. Dengan lakukan tips ini, kita tidak akan tangguh kerja kita. Contohnya, kalau kerja yang kita buat itu perlu siap sebelum pukul 2. Jadi kita perlu siapkan sebelum pukul 2. Sebab kalau kita tak set macam itu, kita akan leka dan akhirnya kerja pun tidak sempat siap dalam waktu yang ditetapkan. Dan akhirnya akan menganggu kerja-kerja kita yang lain.


Jadi, apa yang dapat disimpulkan di sini adalah apabila kita menguruskan masa, walau sibuk macam mana sekalipun, jangan lupa rehat dan jangan lupa luangkan masa untuk diri sendiri. Hargai dan sayangilah diri kita sendiri. Diri kita juga penting untuk kita hiburkan dia.

[Baca Juga]  Cara Menghargai Dan Menyayangi Diri Sendiri 'Love Yourself'

0 Response to "Bagaimana Nak Urus Masa Dengan Betul? Banyak Kerja Perlu Buat! Baca Tips Ni!"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel