-->

Cara Agar Tidak Kecewa, Jangan Terlalu Berharap Pada Sesuatu Yang Tak Pasti



Jangan Terlalu Berharap Pada Sesuatu Yang Belum Pasti Milik Kita

Sembang Kejayaan - Dalam menjalani kehidupan ini, Setiap orang memiliki keinginan. Itu sudah menjadi kebiasaan bagi setiap manusia. Tetapi kita perlu tahu tidak semua yang kita inginkan akan tercapai. Tidak semua apa yang kita rancang akan berjalan seperti apa yang kita harapkan.

Macam-macam yang kita rancang dan semua perancangan kita itu boleh dikatakan yang terbaik. Merancang itu bagus, tetapi jangan terlalu berharap. Sebab nanti kita sendiri yang rasa kecewa, marah dan sebagainya.

[Baca Juga]  Cara Merawat Hati Yang Terluka Dan Sedih Yang Berpanjangan

Cuba bayangkan..

Bayangkan anda nakkan sesuatu itu dan anda berharap sangat-sangat yang anda boleh dapat. Tetapi apa yang anda harapkan ianya tidak memihak kepada anda. Apa yang anda rasa? Sakit hati, bukan?

Merancang itu perlu, usaha itu pasti. Tapi tetap juga kena percaya yang Allah pun ada plan untuk kita. Jadi kalau kita tak dapat apa yang kita nak, kita perlu tahu akan ada yang lebih baik.

Jadi jangan terlalu berharap pada sesuatu yang belum pasti milik kita. Sebab kita sendiri tidak tahu apa yang akan berlaku pada masa depan. Kita tak tahu apa yang Allah telah aturkan kepada kita. Takdir Tuhan itu indah. Dengar ni,

Tuhan dah susun cantik tiap sesuatu untuk kita. Dari jodoh, pekerjaan, kehidupan kita sampai ajal. Semua itu Tuhan dah susun. Termasuklah masalah dan dugaan yang kita hadapi sekarang ini. Dialah yang tentukan semuanya untuk kita, sama ada kita suka ataupun tidak, kita perlu terima. Setiap yang berlaku bukan saja-saja. Ada sebab dan ada hikmah disebaliknya

Kita sebagai manusia jangan terlalu berharap pada sesuatu yang tak pasti. Nanti kita sendiri yang rasa sakit hati dan rasa kecewa. Sebaik-baiknya, kita sandarkan kepada Allah. Setiap sesuatu yang kita usahakan itu, kita serahkan kepada Allah. Kita jangan sangkutkan diri kita dengan asbab yang kita usahakan.

Tugas manusia adalah berusaha dan selebihnya kita serahkan kepada Allah. Sebab itu bukan urusan kita.

Jadi kesimpulan keseluruhannya, kita jangan terlalu berharap. Jika terlalu berharap, kita akan rasa kecewa. Setiap sesuatu yang kita lakukan, kita buat yang terbaik. Kemudian serahkan segalanya kepada Allah. Kita yakin dengan Allah. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Perancangan Allah itu indah, percayalah.


0 Response to "Cara Agar Tidak Kecewa, Jangan Terlalu Berharap Pada Sesuatu Yang Tak Pasti"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel