-->

Sedih yang berpanjangan pasti ada hikmahnya


hikmah disebalik ujian


Sembang Kejayaan - Dalam kehidupan ini, kalau boleh semua orang nak bahagia selalu, semua orang nak apa yang diinginkan. Tidak mahu rasa sedih, luka, dan kecewa.

Tapi hakikatnya, apa yang kita nak tidak semestinya ia benar-benar berlaku. Pasti akan ada kesedihan itu. Pasti ada suka dan duka.

Duka lebih banyak dari suka. Mahu atau tidak, kita kena terima. Tetapi percayalah, itulah yang akan mewarnai kehidupan kita.

Sebenarnya, kesedihan yang kita hadapi sekarang ini ianya akan membuatkan diri kita menjadi lebih matang dan belajar untuk terima hakikat.

Air mata yang mengalir di pipi itulah mengajar kita erti keredhaan. Disebalik kesedihan yang dialami itu, percayalah ada hikmahnya. Pasti ada suatu yang lebih baik yang akan digantikan.

Setiap keperitan itu akan ada kemanisan yang Allah gantikan, semuanya sudah tercatat adanya hikmah dari setiap keperitan. Tidak perlu risau lagi,

Mungkin sekarang kita sedih, tetapi di hari lain mungkin tidak. Kita akan bahagia dan tersenyum kembali. Percayalah,

Suatu hari nanti kita akan rasa betapa bertuahnya diri kita ini. Pada saat itu, kita akan sedar betapa beruntungnya kita diuji sebegitu. Percayalah pada takdir yang Allah susun. Tak mungkin selamanya akan pahit. Sedih tak selamanya akan sedih.

Untuk mendapatkan yang terbaik, kita perlu banyak-banyak bersabar. Dalam kesabaran itu, kita akan tahu betapa sukarnya untuk sabar.

Walaupun pada ketika itu, berusaha sedaya upaya kita untuk menahan air mata dari jatuh. Dan akhirnya tidak mampu menahannya lagi, ia jatuh juga mengalir ke pipi.

Wahai hati, tolong jangan menangis lagi, tolong kuat, untuk hadapi hari-hari yang akan datang. Wahai hati, tolong jangan menangis lagi, semuanya akan baik-baik saja.

Ingatlah, saat kita sedih, luka, kecewa. Ingatlah yang jauh di atas sana. Dia sedang mengatur yang terbaik buat kita. Bersabarlah, ada yang terbaik buat kita.

Rasa sedih yang dialami sekarang ini pasti diganti dengan rasa bahagia. Bahagia yang kita sendiri tidak pernah rasa sebelum ini. Rasa bahagia yang tidak mampu diungkap dengan kata-kata. Saat itu kita akan kembali tersenyum.

Orang yang bahagia juga pernah rasa sedih, luka, dan kecewa. Itulah kehidupan. Hidup tidak selalunya indah. Sesekali kita diuji dengan rasa sedih.

Ketika kamu bahagia, pasti ada tangisan, kesabaran dan semangat yang pernah kamu lalui sebelumnya untuk mendapatkan kebahagiaan sekarang ini.

Dah Baca? Cara merawat hati yang terluka dan sedih berpanjangan

Semoga bermanfaat..



2 Responses to "Sedih yang berpanjangan pasti ada hikmahnya"

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel