-->

Motivasi fokus mengejar masa depan versi Valentino Rossi


Fokus mengejar masa depan

Sembang Kejayaan - Assalamualaikum semua, dah lama tak update blog sampai dah berhabuk dah blog nih, biasala sibuk sikit dengan hal dunia hehe. Taklah sebenarnya ada saja masa, cuma malas sikit nak tulis hahaha.

Sebenarnya dah banyak motivasi berkaitan dengan bagaimana nak berjaya yang telah dikongsikan dalam blog Sembang Kejayaan nih. Saya kongsi dalam blog sebabnya ia akan jadi rujukan buat diri saya sendiri pada masa depan.

Yang mana yang belum baca motivasi kehidupan yang dah saya kongsikan sebelum nih boleh baca disini Koleksi Motivasi.

Motivasi kalini nak buat santai-santai saja hahaha..

Disebabkan lama tak update blog, jadi harini ada sedikit kelapangan nak beri sedikit motivasi agar kita lebih fresh dan sentiasa bersikap positif setiap hari. 

Kadang-kadang hidup kita nih kena beri jugak sedikit motivasi biar otak kita sentiasa dicuci dengan perkara-perkara sebegini. Barula segar sikit macam baru lepas mandi.

Maksud cuci bukannya cuci dengan air sabun ya, maksud disini sentiasa dicuci dengan motivasi atau benda-benda yang boleh membuatkan kita lebih bersemangat dalam menjalani kehidupan yang penuh dengan cabaran dan dugaan yang perlu kita tempuhi. Fuhh.. ayat cemerlang hahaha.

Tanpa melengahkan masa lagi, harini nak cerita sikit pasal kejayaan Valentino Rossi. Siapa minat motor mesti kenal.

Haaa..siapa peminat Valentino Rossi kat sini? Jujur saya sendiri peminat beliau.

Yang mana yang tak tahu, saya cerita sikit pasal Rossi ni. Valentino Rossi ni adalah seorang pelumba motosikal dari Italy bagi kelas Motogp. Umur beliau 40 tahun kalau tak salah saya.

Siapa yang layan Motogp mesti tahu. Alaa yang nombor 46 tu. Kalau nak tahu lagi boleh tanya atok google sendiri. Search saja Valentino Rossi semua keluar.

Walaupun beliau sudah berumur tapi masih kuat untuk bersaing dengan rider-rider muda yang lain.

motivasi kejayaan versi valentino rossi

Tujuan tulis blog harini nak kongsi sikit cerita pasal kunci kejayaan beliau. Kita boleh jadikan ia sebagai motivasi buat diri kita.

1. Kunci kejayaan Rossi adalah beliau fokus mengejar mimpi

Rossi mula melibatkan diri dalam bidang permotoran sejak beliau masih kecil lagi. Dia bercita-cita untuk menjadi seorang pelumba motosikal yang terkenal. Dan akhirnya impian beliau sejak kecil sudah tercapai. Dan kini beliau memiliki peminat yang ramai di seluruh dunia. 

Jadi disini kita jugak kena kejar mimpi kita. Jadikan angan-angan kita itu berubah menjadi kenyataan. Yang penting kena bersungguh. 

2. Disebalik kejayaan yang kedua ialah beliau memiliki pasukan yang bagus

Kalau perasan, Valentino Rossi mempunyai ahli pasukan yang sama dari dulu hingga sekarang walaupun sudah beberapa kali beliau berpindah dari pasukan Honda, Ducati dan Yamaha. Tetap memiliki ahli pasukan yang sama.

Ahli pasukannya sentiasa memberi semangat kepada beliau walaupun ada sesetengah perlumbaan beliau gagal menempatkan dirinya di podium.

Sama jugak macam kita. Kita memiliki keluarga sebagai tulang belakang kita yang sentiasa memberi semangat kepada kita bila kita gagal dan kecewa. Merekalah yang membuatkan kita bangun dari kegagalan dan kekecewaan untuk teruskan berjuang untuk mengejar impian kita. Jangan takut pada kegagalan, kegagalan pasti berlaku yang penting teruskan berusaha sehingga dapat apa yang kita nak.

Dah baca? Gagal bukanlah pengakhiran


motivasi kejayaan bagaimana nak berjaya

3. Beliau selalu memotivasikan diri dia sendiri

Bukan senang bagi seorang pelumba yang berumur 40 tahun untuk bersaing dengan pelumba-pelumba yang muda yang lain. Jadi sebelum mulanya perlumbaan beliau selalu akan memotivasikan diri dia sendiri untuk berusaha lebih sedikit untuk bersaing dengan pelumba-pelumba muda yang hebat seperti Marc Marquez, Jorge Lorenzo dan sebagainya.

Saya ada juga berkongsi cara memotivasikan diri sendiri setiap pagi. Kalau yang belum baca bolehlah baca.

Jadi sampai sini saja cerita disebalik kejayaan Valentino Rossi ni. Nak cerita panjang-panjang takut bosan pulak kan. So cerita sikit-sikit saja.

Apa yang kita dapat dari kisah beliau, kita boleh jadikan kejayaan beliau sebagai motivasi buat diri kita sendiri. 

Jumpa lagi nanti. Assalamualaikum

0 Response to "Motivasi fokus mengejar masa depan versi Valentino Rossi"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel