-->

Bagaimana Nak Hilangkan Rasa Kecewa Dalam Diri


Kenapa "kecewa" itu hadir?


Sembang Kejayaan - Hari ini penulis nak kongsi satu topik menarik dengan anda tentang bagaimana nak hilangkan rasa kecewa. Sebab penulis sendiri pernah mengalaminya. Semua orang pernah alami perasaan kecewa.


Kenapa "kecewa" itu hadir?


Kebiasaannya, kecewa ini berlaku disebabkan kita punya expectation terhadap sesuatu terlalu tinggi. Kita akan rasa kecewa bila kita tak dapat apa yang kita nak.

Contohnya, kita nak ni, nak tu. Tak dapat benda ni kita rasa kecewa. Tak dapat benda tu kita rasa kecewa dan kita jadi marah.

Expectation pula ini hadir apabila kita banyak tengok apa orang lain dapat. Kita sering bandingkan diri kita dengan orang lain.

Contohnya, kita tengok kawan kita ada kereta, kita pun nak kereta. Kita nampak kawan kita kaya, kita tak kaya, kita pun kecewa. Kawan kita belajar dapat result gempak, kita tak, kita rasa kecewa. Orang lain dapat sambung belajar, kita tak, kita kecewa.

[Baca juga]  Rezeki Itu Milik Allah, Setiap Orang Rezekinya Lain-lain

Akhirnya, bila kita banyak tengok apa yang ada pada orang lain. Maka kita pun nak dan mengharap yang kita juga akan dapat apa yang orang lain dapat. Dan bila kita tak dapat, kita kecewa. Jadi, bagaimana nak hilangkan rasa kecewa ini?


Tips hilangkan rasa kecewa


Tips untuk hilangkan rasa kecewa yang ada dalam diri kita adalah dengan BERSYUKUR. Syukur! Sudah kah anda bersyukur hari ini?

Bila kita bersyukur dengan apa yang kita ada, tak bandingkan diri kita dengan orang lain. Bahkan kita berterima kasih dan merasa cukup dengan apa yang Allah beri kepada kita.

Kebahagiaan akan hadir, jiwa kita akan jadi tenang, kita akan sentiasa merasa cukup dan nikmat akan bertambah bila bersyukur.

Kita perlu tahu tak semua yang kita nak itu baik untuk kita. Tapi percayalah akan ada sesuatu yang lebih baik dari apa yang kita inginkan. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Jadi, tak perlu kita rasa kecewa bila tak dapat apa yang kita nak!

Kesimpulannya, kita dalam nak meraih kebahagiaan dan nak menghilangkan kekecewaan. Banyak-banyakan lah bersyukur. Kadang-kadang benda yang orang lain ada tu, tak semestinya dia bahagia. Ada je orang yang kaya, banyak duit. Tapi hidupnya tak tenang dan bahagia pun.

Semua orang ada ujian masing-masing. Sebab itu diuji sebesar mana pun, akhirnya orang yang bersyukur adalah orang yang paling bahagia dan orang yang tak bersyukur adalah orang yang paling kecewa. Jadi, didiklah hati supaya sering bersyukur dengan apa yang kita ada.


0 Response to "Bagaimana Nak Hilangkan Rasa Kecewa Dalam Diri"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel