-->

Tips Siapkan Assignment Dengan Segera Tanpa Bertangguh

Sembang Kejayaan - Post kali ini nak mengimbau kembali kenangan-kenangan masa belajar dulu. Dunia pelajar tidak boleh lari dari assignment. Sudah pasti banyak tugasan atau assignment yang perlu disiapkan dengan segera. Mesti stress kan assignment banyak. Lagi stress bila due date semua dekat-dekat. Assignment ni nak kena submit minggu ni, assignment tu submit esok. Dalam masa yang sama, di celah-celah assignment ada juga terselit beberapa kuiz lagi.

Jadi bila terjadinya situasi macam ni kita kena pandai dahulukan mana satu yang lebih utama. Maksudnya lihat pada tarikh akhir hantar supaya kita dapat siapkan dahulu tugasan yang mempunyai due date yang lebih awal. Berikut ada beberapa tips untuk siapkan assignment dalam tempoh due date yang telah ditetapkan.

Tips Siapkan Assignment Dengan Segera Tanpa Bertangguh

Tips Siapkan Assignment Dengan Segera Tanpa Bertangguh

1. Senaraikan tugas-tugas yang telah diberikan

Senaraikan semua assignment yang anda dapat beserta tarikh akhir menghantar tugasan. Anda bukan ada satu saja tugasan yang perlu dibuat. Jadi buat to-do-list! walaupun ia nampak remeh, tapi sebenarnya dapat membantu kita agar sentiasa peka terhadap tugasan yang belum disiapkan. Bila kita dah tahu semua tarikh-tarikh due date setiap tugasan. Anda dah boleh mula untuk merancang nak mendahulukan tugasan yang mana. Bila dah siap tandakan (✔), percayalah bila kita tengok tanda (✔) ini, kita akan rasa lega dan kita akan lebih bersemangat untuk siapkan tugasan-tugasan yang lain.

2. Pilih due date yang paling hampir

Lepas dah senaraikan semua tugasan, anda pilih pula tugasan yang mana due date nya yang paling hampir. Siapkan dulu tugasan tersebut. Jika ada tugasan yang tarikh due date nya sama, pilihlah yang mana lebih senang. Kebiasaannya bila kita buat senang dulu, cepat ja dah siap dan tidak perlu mengambil masa yang lama untuk siapkan. Bila siap awal dan dengan baki masa yang ada boleh tumpukan pula pada tugasan yang susah. Selalunya yang susah ini mengambil masa yang lama untuk siapkan.

3. Jangan biasakan diri bertangguh

"Tunggu dulu, esok kan masih ada". Jangan biasakan diri bertangguh. Punca stress sebab banyak tangguh kerja. Biasanya orang yang suka tangguh sebab due date nya lambat lagi. Dekat-dekat due date baru nak siapkan, mana tak stressnya kan. Bukan ada satu ja tugasan yang perlu dibuat. Jadi, jangan bertangguh. Dapat saja tugasan terus buat research. Cari point-point penting untuk diletakkan dalam tugasan. Buat sikit-sikit dulu tak mengapa, at least dah ada rangka untuk tugasan anda.

Baca Juga : 7 Tips Untuk Rajin Belajar Setiap Hari

4. Pilih tempat yang sesuai

Persekitaran tempat pun penting. Carilah tempat yang sesuai untuk anda fokus buat assignment. Kalau bising, biasanya susah nak fokus. Jadi carilah tempat yang sesuai untuk buat assignment dan pastikan tempat itu sunyi atau tidak terlalu bising supaya anda boleh menumpukan perhatian sepenuhnya.

Semoga tips ini dapat membantu. Jangan stress-stress lagi ye dan yang paling penting jangan tangguh-tangguh buat kerja. Buat perancangan dan susun jadual. Selamat buat assignment :)

13 Responses to "Tips Siapkan Assignment Dengan Segera Tanpa Bertangguh"

  1. Masalah memang suka bertangguh. Bila dah hampir tarikh akhir baru terhegeh-hegeh nak siapkan.

    ReplyDelete
  2. @NA hehehe saya pun centu gak. Awal2 tak nak buat..hujung2 baru kalut😂

    ReplyDelete
  3. Masalah suka bertangguh tu dah jadi kebiasaan, tu yg akan jadi beetimbun asg bila datang asg yg baru betul tak?

    ReplyDelete
  4. Susahnya jadi pelajar ni ye
    Banyak tugasan yang perlu diselesaikan.

    ReplyDelete
  5. kalau bertangguh, mmg jadi haru biru lah.

    ReplyDelete
  6. jgn buat assignment kat mcD ... nnt banyak makan dan bergossip drpd buat assignment..hehe

    ReplyDelete
  7. Checklist penting supaya tidak terlupa..tapi kekdg buat last minit, idea dtg mencurah-curah..hehe..

    ReplyDelete
  8. teringat zama belajar.. balik kelas xblik bilik lagi.trus duduk dekat lapangan buat assignmen yg baru lect bagi.. assignmen mmg xmeninmbun... bila teringt balik..aduhai rajin ny dlu.hehe

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum, lepas dah siap tu terus rasa bebas dan best.. lapang dada n nampak dunia ni luas. hehehe apa pun, perlu biasakan diri siapkan on time.

    ReplyDelete
  10. adik saya sekarang kan tengah ada kelas online, walaupun dia duduk di rumah tapi setiap hari ada je kelas online, test atau kuiz, hujung minggu ini kami nak balik kampung laju-laju dia siapkan semua assignment dia, takmo di kampung nanti terganggu nak siapkan kerja lagi... sekarang siang malam dia bizi jelah kat bilik sampai tak sempat nak layan tengok drama sama-sama dengan kami

    ReplyDelete
  11. sbg cikgu sekalipun ada byk tugasan yg perlu disiapkan. jd sy gunakan apps di hp sbg reminders...

    ReplyDelete
  12. waktu2 macam tu memang rasa macam lepat pisang je. segala benda nak setelkan. tapi bila dah habis tu lega nya lahai hehe

    ReplyDelete

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel