-->

Motivasi diri gembira ibarat semburan pewangi

kegembiraan kita dapat menghiburkan hati kawan


Sembang Kejayaan - Anda pernah rasa gembira? 

Gembira in english ialah happy. Semua orang pernah happy.

Semua orang di dunia ini, semuanya pernah rasa gembira. Kadang-kadang ada suatu hari,  kita rasa happy sepanjang hari. Hati jadi seronok, boleh gelak-ketawa dengan orang sekeliling kita. Apa yang dibuat pasti akan rasa gembira.

Tetapi disebalik kegembiraan kita, ada sesetengah orang yang hatinya tidak gembira seperti kita. Mereka tidak rasa apa yang kita rasa. 

Jadi, orang sebegini kita perlu hiburkan dia agar dia juga turut rasa gembira. Kegembiraan yang kita rasa sekarang ini tidak salah untuk dikongsikan pada orang yang memerlukannya dan juga tidak salah untuk kita melihat orang-orang di sekeliling kita juga gembira.

Baca Juga Motivasi diri setiap hari

Ingatlah kata-kata ini, 

Kegembiraan ibarat semburan pewangi, apabila kita memakainya semua akan dapat merasa keharumannya. Oleh itu berikanlah walau secebis kegembiraan yang anda miliki itu kepada teman anda.

Kegembiraan boleh dikongsikan dengan semua orang, lebih-lebih lagi dengan kawan rapat kita sendiri.

Ianya ibarat semburan pewangi. Semua orang akan dapat merasai keharumannya. Samalah seperti kegembiraan. Apabila kita bahagia, orang lain juga akan turut bahagia.

Jadi, bila melihat teman kita tidak gembira, hiburkanlah dia, bantu dia untuk gembira seperti hiburkan dia dengan perkara yang boleh mencuit hatinya atau lakukan benda yang disukainya yang boleh buat kawan kita kembali tersenyum.

Tunjukkan balik gambar kenangan kita dengan dia. Pasti dia akan tersenyum dan gembira. Dan sekali sekala tu pujilah dia dengan beberapa pujian. 

Jika kita tahu teman kita suka makan sesuatu, apa salahnya kita belikan makanan tersebut kepadanya. Bila kita tengok kawan kita makan makanan yang kita beli, ianya cukup membuatkan kita rasa gembira.

Kita juga boleh belikan cenderamata jika kita pergi melancong. Hadiah tidak semestinya perlu mahal. Ianya sekadar tanda ingatan kita kepada dia. Ini adalah satu cara untuk gembirakan hati kawan kita. Dengan cenderamata itu mereka akan lebih ingat dan sayangkan kita.

Tak salah untuk kita gembirakan hati orang yang kita sayang. Kadang-kadang kalau boleh, kita nak tengok semua orang bahagia. 

Tapi itulah, hidup ini seperti roda. Sekejap kita diatas, sekejap dibawah. Sekejap gembira, sekejap sedih.

Andai kata dia sedih, kita bantu untuk gembirakan dia. Jika kita pula yang sedih, dia juga akan membantu untuk gembirakan kita. Saling bantu membantu antara satu sama lain. Itulah gunanya kawan. 

Sekadar perkongsian,

Baca Juga Tips hidup tenang dan bahagia


0 Response to "Motivasi diri gembira ibarat semburan pewangi"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel