-->

Cara Tengok Ranking Blog & Statistik Blog Dengan Mudah

Sembang Kejayaan | Cara Tengok Ranking Blog & Statistik Blog Dengan Mudah - Kalini saya nak share dengan kalian semua cara tengok trafik dan ranking blog atau website. 

Bagi yang ada blog, mesti pernah terdetik nak tahu kan? Agak-agak berapa lah kedudukan rank blog atau website kita seluruh dunia atau Malaysia. Mungkin ada dalam kalangan kalian yang dah tahu, tapi bagi kalian yang belum tahu, simple sahaja. 

Sebelum ini saya menggunakan alexa ranking, tetapi sekarang sudah tak boleh akses. Ada tak yang sama dengan saya ini tak boleh akses? Mujur, saya jumpa beberapa website yang boleh kita tengok ranking blog untuk tujuan statistik blog. 

Jadi, bagi yang serius dalam blogging, saya nak share dengan rakan blogger supaya dapat bantu kalian improve lagi blog jadi lebih baik. 

Cara pertama

1. Lihat stastistik blog melalui website statshow

2. Statshow boleh digunakan untuk mengetahui bilangan audiences ke laman web kalian. Website ini adalah percuma dan boleh digunakan bila masa-masa sahaja.

3. Untuk menggunakannya, just masuk ke laman web tersebut dan masukkan url blog seperti gambar di bawah.

4. Dengan menggunakan Statshow, terdapat banyak statistik yang boleh kita lihat antaranya kategori niche, pageview harian, hasil iklan harian, dan macam-macam lagi data yang dipaparkan. 

Cara kedua

1. Lihat stastistik blog melalui website similarweb.com

2. Similarweb mempunyai fungsi yang sama seperti Statshow boleh digunakan untuk mengetahui bilangan audiences ke laman web kalian. Walaupun website ini percuma, tetapi terdapat sesetengah data memerlukan bayaran untuk kita akses data tersebut. 

Baca juga: Faktor Mempengaruhi SEO Untuk Naikkan Ranking Blog

2. Untuk menggunakan tool ini, langkah yang sama juga seperti cara yang pertama, masuk ke laman web tersebut dan masukkan url blog.

3. Selepas itu, nanti akan tampil data tentang website kalian berkenaan trafik, jumlah pengunjung ke laman web, ranking atau ranking laman web di dunia dan lain-lain. Apa yang menarik dengan similarweb, kita boleh juga lihat rank dalam Malaysia. 

Sebenarnya masih banyak laman web untuk melihat statistik dan ranking website atau blog, tetapi cuba sahaja dua contoh di atas. Sekiranya kalian ingin mengetahui laman web lain, silalah pergi ke laman web di bawah ini: 

Ahrefs, WooRanks, FeedCompare.com, clicky.com, statcounter.com, awstats.sourceforge.net, piwik.org, Yahoo Web Analaytics, sitemeter.com, woopra.com, shinystat.com, tracker.icerocket.com, w3counter.com, gostats.com, crawltrack.net, mouseflow.com, 4qsurvey.com, tracemyip.org, openwebanalytics.com dan tracewatch.com

Rasanya sampai disini sahaja perkongsian kali ini, semoga perkongsian kali ini bermanfaat buat kalian semua. Selamat mencuba. 

0 Response to "Cara Tengok Ranking Blog & Statistik Blog Dengan Mudah"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel